Loading...
You are here:  Home  >  ΑΠΟΨΕΙΣ & ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ  >  Current Article

Συνέντευξη: Snehta

  /   30/09/2013  /   Σχόλια

snehta logoΗ νεοσύστατη ομάδα της Snehta διοργανώνει ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δράσεων με επίκεντρο -γεωγραφικό και θεματικό- την Αθήνα. Μέσω του προγράμματος residency της φιλοξενεί ξένους καλλιτέχνες οι οποίοι εμπλέκονται σε μια δημιουργική αλληλεπίδραση με την πόλη. Ο δημιουργός του Snehta Residency, Αύγουστος Βεϊνόγλου, μας μίλησε για τα πρότζεκτ της ομάδας και για την ανάγκη  επαναπροσδιορισμού της προσέγγισης και των πρακτικών που συνδέονται με την τέχνη στην Ελλάδα.

 

 

Ξεκινώντας από τα απαραίτητα εισαγωγικά, μιλήστε μας για το Snehta Residency, τους στόχους του και το έργο που έχει επιτελέσει μέχρι σήμερα.

Το Snehta residency είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν ενάμιση χρόνο με σκοπό να καθοδήγηση ξένων καλλιτεχνών στον χώρο της Αθήνας μέσα από ένα πρόγραμμα φιλοξενίας-residency. Οι καλλιτέχνες, αφού έχουν υποβάλει συγκεκριμένη πρόταση για τον τύπο έρευνας που θέλουν να κάνουν, δέχονται ακολούθως βοήθεια από την ομάδα της Snehta που τους καθοδηγεί, συνταιριάζοντας τους με άλλους δημιουργούς και κόσμο του καλλιτεχνικού χώρου άλλα και με άτομα που μπορούν να συνεισφέρουν στην έρευνά τους. Αυτοί μπορεί να είναι επαγγελματίες από διάφορες πρακτικές και επαγγέλματα ή απλά ειδήμονες σε κάποιο συγκεκριμένο θέμα. Τα residencies κρατούν μέχρι δύο μήνες και δίνουν έμφαση στην έρευνα και τον πειραματισμό. Παράλληλα οι καλλιτέχνες καλούνται να ευαισθητοποιηθούν με την υφιστάμενη κατάσταση της Αθήνας. για την παραγωγή έργου που υιοθετεί ενεργά μια εκ των έσω ανάγνωσή της και κάνοντας την εργαλείο της πρακτικής τους. Eξού και Snehta ως “Athens” αλλά ανάποδα. Το residency έχει την έδρα του σε ένα αστικό διαμέρισμα στη Κυψέλη που είναι ο τόπος διαμονής, εργαστήριο και εκθεσιακός χώρος των καλλιτεχνών που φιλοξενεί. Ένας άμεσος στόχος που έχουμε θέσει ως ομάδα είναι τα πρότζεκτς που έχουνε ως βάση τους την ενεργή συμμετοχή του κοινού με στόχο την καλλιέργεια της δημιουργικότητας και των δυνατοτήτων του μέσα από την έκφραση και συμμετοχή του. Βάση μας είναι η Κυψέλη που παρουσιάζει μια συμπύκνωση κόσμου και επίκαιρων καταστάσεων, κάνοντας τη μοναδική για τέτοιου προτάσεις. Απώτερος μας στόχος είναι να φέρουμε σε επαφή τους ξένους καλλιτέχνες με Έλληνες δημιουργούς, για να δημιουργηθεί ένα νέο δίκτυο πρακτικών με ασαφή γεωγραφικά όρια. Παράλληλα ευελπιστούμε να καθιερώσουμε συνεργασίες και με άλλους αυτόνομους θεσμούς με βάση είτε την Αθήνα οι και άλλες πόλεις για την ανάδειξη αυτών των ανερχόμενων πρακτικών. Την ομάδα δράσης του Snehta στην Αθήνα διατελούν η Becky Campbell, ο Γιώργος Βεϊνόγλου και η Χριστίνα Κωβαίου.

Παρατηρείτε κάποιο κοινό μοτίβο στις αντιδράσεις που εισπράττετε από τους ξένους καλλιτέχνες τους οποίους φιλοξενείτε, κατά τη διάρκεια της παραμονής και δραστηριοποίησής τους στην Ελλάδα;

Σε επίπεδο επικοινωνίας,ο κόσμος μένει πάντα ευχαριστημένος από την φιλική και φιλόξενη στάση των Ελλήνων συναδέλφων τους. Σε δεύτερο επίπεδο οι θεματικές του κάθε καλλιτέχνη παρουσιάζουν ένα μεγάλο ενδιαφέρον. Μοτίβα που επαναλαμβάνονται συχνά είναι η πολυεπιπεδικότητα της πόλης, η κριτική ματιά απέναντι στο αρχαίο στοιχείο, συγκρινόμενο πάντα με το σύγχρονο χώρο και η πόλη ως «παλίμψιστο» που προκύπτει από αλλεπάλληλες εγγραφές και αντίρροπα στοιχεία. Υπάρχει μια γενική τάση για τα αρχαία και σύγχρονα ερείπια της πόλης, ιδέες και δυναμικές γύρω από την σκέψη της κρίσης και της επιβίωσης. Πρέπει επίσης να ομολογήσουμε πως οι καλλιτέχνες μας έχουν αγαπήσει την περιοχή της Κυψέλης. Την βρίσκουν ήσυχη αλλά και γεμάτη ζωντάνια και ζωτικότητα. Είναι μια περιοχή που κάνει κόσμο να έρχεται κοντά, να δημιουργεί. Αυτό μας βάζει σε σκέψεις και μας δίνει ιδέες να κάνουμε περισσότερα πράγματα που σχετίζονται με την περιοχή και να προσπαθήσουμε έτσι να την αναδείξουμε περισσότερο ως χώρο καλλιτεχνικής έρευνας και κοινωνικής αλληλεγγύης.

Snehta 2

Show, Tutti Frutti by Stephanie Mann, former snehta resident

Στο site σας υπάρχει αναφορά στην ανάγκη ‘επαναπροσδιορισμού της σχέση της Αθήνας με τον υπόλοιπο κόσμο’. Πώς πιστεύετε ότι εξελίχθηκε αυτή η σχέση τα τελευταία χρόνια;

Το Snehta τρέχει μόνο τον τελευταίο ενάμισι χρόνο. Οπότε δεν μπορούμε να σχολιάσουμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Παρόλα αυτά έχει σημειωθεί μια αύξηση δραστηριοτήτων. Πλέον υπάρχουν χώροι τριγύρω μας όπως το «Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων», το «αγκάθι» που κρατάει από παλιά, η «Βαβέλ» που κάνει projects με μετανάστες και παιδιά της περιοχής με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και μη και που έχουμε κάνει κάποια συνεργασία. Κατά καιρούς έχουν υλοποιηθεί πρότζεκτς σε διαμερίσματα όπως το «gazon rouge», το «the apartment». Ή σχέση προσδιορισμού της Αθήνας με τον υπόλοιπο κόσμο είναι βασικός άξονας του δικού μας πρότζεκτ. Οι καλλιτέχνες που φιλοξενούμε είναι ambassadors, τόσο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το πέρας του residency. Σκοπός είναι να επιτρέψουμε τις θεματικές και τις ιδέες που αναπτύσσουν οι φιλοξενούμενοι στην Αθήνα, να τις αναπτύξουμε παραπάνω και πέραν των ορίων της Αθήνας. Με αυτό τον στόχο αναπτύσσουμε ένα ευρύτερο δίκτυο μέσα από το οποίο καλλιτέχνες και άλλοι δημιουργοί να μπορούν να εμπλακούν, και μέσω διαγωνισμών όπως χαρακτηριστικά το snehta noir, ένας λογοτεχνικός διαγωνισμός με θέμα την Αθήνα-noir. Σκοπός μας είναι να κάνουμε ένα σταθμό για το residency στο Εδιμβούργο, δίνοντας και σε Έλληνες καλλιτέχνες τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν στην Βρετανία.

Ποιες θεωρείτε πως είναι οι διαφορές ανάμεσα στη διαδικασία αλληλεπίδρασης του μέσου Έλληνα με την τέχνη από την παιδική του ηλικία και την αντίστοιχη εμπειρία ενός κατοίκου της δυτικής Ευρώπης;

Ναι, εδώ μάλλον υπάρχει κάποιο θέμα. O Έλληνας μόνον όταν είναι πιο self driven και εύπορος δυστυχώς θα καταφέρει να έχει ερεθίσματα αντίστοιχα με τους ξένους. Σε σχέση με την παιδική ηλικία, νομίζω οτι παίζουν ρόλο κυρίως οι γονείς και το περιβάλλον του παιδιού και ύστερα το ελληνικό σχολείο. Είναι όλα θέμα παιδείας και οποιαδήποτε βελτίωση και αλλαγή θα πρέπει πρώτα να είναι θεσμική, για να παγιωθούν νέες αντιλήψεις. Νομίζω όμως πως δεν είναι μονάχα η αντίληψη περί την τέχνη των ατόμων που θα πρέπει να απασχολεί, όσο οι αντιλήψεις τους περί του χρήματος και του πλούτου. Αυτό φαίνεται να είναι η αχίλλειος πτέρνα των Ελλήνων. Θα πρέπει να περάσουμε σε ένα δεύτερο επίπεδο όπου θα αποκτήσουμε μια διαφορετική αντίληψη του χώρου μας. Όλα έχουν να κάνουν με τον αληθινό σεβασμό που έχουμε για τον συνάνθρωπό μας και για τον τόπο μας. Δεν μιλάμε για υπερβολικά πράγματα, για απλό και αυτονόητο σεβασμό.

Snehta 4

First Circle, συμμετέχοντες, Becky Campbell, Fiona MacGurk, Rachael Cloughton, Stephanie Mann

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται διεθνώς μια τάση συνεργασίας μεταξύ τοπικών φορέων και residencies. Λαμβάνει χώρα κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα και τι βήματα πιστεύετε πως πρέπει να γίνουν προς την κατεύθυνση της ‘αποκέντρωσης’ των καλλιτεχνικών δρώμενων και πρωτοβουλιών;

Αν τα ελληνικά residencies και τα αυτόνομα και μικρά projects περάσουν σε μια φάση πρόχειρης υποστήριξης, ίσως χάσουν ένας στοιχείο αυθορμητισμού που τα χαρακτηρίζει, απο την άλλη πιθανόν να μπορούν να δημιουργήσουν κάτι σαν μια μικρο κοινότητα, η οποία όντος θα υποβοηθά ανερχόμενους και νέους καλλιτέχνες. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάποιο σκαλοπάτι για μετά τη σχολή, ούτε χώροι-θεσμοί που είναι ανοιχτοί στις συνεργασίες με ανερχόμενους καλλιτέχνες. Αν δημιουργηθεί ένα πλαίσιο οικονομικής υποστήριξης θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά στοχευμένους όρους (brief), και εφόσον αυτοί οι όροι καλύπτονται, τότε ο εκάστοτε οργανισμός-project να μπορεί να κάνει μια απλή και συγκεκριμένη αίτηση. Συνάμα η αίτηση θα πρέπει να είναι ευέλικτη και ανοιχτόμυαλη, μέσα στα γενικότερα πλαίσια που έχουν τεθεί, και να μπορεί να καλύψει οικονομικά ένα μεγάλο αριθμό δραστηριοτήτων και προτάσεων. Σε σχέση με την περαιτέρω συνεργασία τέτοιων μικρομεσαίων και ανεξάρτητων οργανισμών θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος πυρήνας «ομπρέλα» που μπορεί να συμπεριλάβει ένα μεγάλο αριθμό πρωτοβουλιών. Άρα στην πραγματικότητα δεν μιλάμε για αποκέντρωση αλλά για συγκέντρωση, ώστε να υπάρξει η εκ νέου εξάπλωση κάποιων εγχώριων δραστηριοτήτων και πρωτοβουλιών, μέσα στην Ελλάδα αλλά και εκτός αυτής, αφού πολλοί από τους οργανισμούς αυτούς έχουν σχέσεις με το εξωτερικό. Κατά δεύτερο λόγο, οτιδήποτε είναι αυτός ο «πυρήνας ομπρέλα» θα πρέπει να είναι ενάντια σε οποιαδήποτε περιοδική δραστηριότητα και να γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου με την ισοδύναμη συμμετοχή όλων των οργανισμών που είναι μέρος του. Όταν ο ρόλος του καλλιτέχνη ως δημιουργού και σκεπτόμενου αναβαθμιστεί μέσα στην κοινωνία, τότε ο ίδιος ο τόπος θα θέσει τις σωστές βάσεις για να τον προάγει.

Ζητήματα αισθητικής συνήθως απουσιάζουν από το δημόσιο διάλογο περί ‘αλλαγών’ στην Αθήνα. Πώς πιστεύετε πως θα μπορούσε να ομορφύνει η πόλη, δεδομένων των περιορισμού των οικονομικών πόρων σε όλα τα επίπεδα; Έχετε υπόψη σας σχετικές πρακτικές που εφαρμόστηκαν με επιτυχία σε πόλεις του εξωτερικού;

Snehta 5

Λεπτομέρεια απο A Skill exchange library by former resident Jessica Dunleavy

Το αισθητικό στοιχείο δεν θα πρέπει καν να συλλαμβάνεται ως κάτι ξεχωριστό της κοινωνικής αναβάθμισης, Η αισθητική, σε οποιαδήποτε ενέργεια, σε οποιοδήποτε στόχο που αφορά στην κοινωνική αναβάθμιση της πόλης, θα πρέπει να είναι συνυφασμένη με τον κοινωνικό στόχο. Nαι, η αισθητική είναι αναπόσπαστα δεμένη με την πρόθεση. Παρ’ όλα αυτά δεν νομίζω πως υπάρχει απουσία αισθητικής, κατά την έννοια που το θέτετε. Νομίζω πριν από τους πόρους χρειάζονται νέοι καλλιτέχνες, που θα μας κάνουν να δούμε με νέα μάτια την πόλη μας, το έχουμε νοιώσει αυτό στη snehta. Και μόνο τα γκράφιτι και τα σύγχρονα ερείπια είναι αρκετά για να δώσουν μια τάση νεο και μετα-ρομαντισμού, αλλά αυτό δεν σημαίνει και τίποτα, στην ουσία θα πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός, “οπτικής και επεξεργασίας” όλων αυτών των καταστάσεων, με τάσεις εξωτερίκευσης και εξωστρέφειας των πορισμάτων τους. Αυτή ακριβώς είναι η στάση μας και αυτά προσπαθούμε να αναδείξουμε στο Snehta. Νομίζω οι σύγχρονες τάσεις που έχουν βρει αποκούμπι στον σύγχρονο εικαστικό χώρο μπορούν να πρωτοστατήσουν εδώ.

Έχω τη γνώμη ότι δίνοντας την ευκαιρία σε Έλληνες καλλιτέχνες, μεταξύ άλλων και σε νέους, μη-γνωστούς, θα ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος αξιοποίησης δυναμικού, Με διαγωνισμούς, εισαγωγή μια αξιοκρατικής αξιολόγησης πρωτοβουλιών, μεγάλο αριθμό προτάσεων και την εφαρμογή όλων αυτών. Υπάρχουνε πολλά αναξιοποίητα στοιχεία στην Ελληνική πόλη και λέξη κλειδί θα πρέπει να είναι ο ιδιωτικός χώρος. Βλέπουμε εξαιρετικά πλούσιο ιδιωτικό real estate στην Ελλάδα και θα έπρεπε να υπάρχουν τεχνικοί τρόποι αξιοποίησής του. Παντού γίνονται πράγματα με χαμηλό budget αλλά στην Ελλάδα (και παντού) ή εργασία του καλλιτέχνη θα πρέπει να αμοίβεται. Όταν φυσικά αυτή αποτελεί “Έργο”, αλλά με μεγάλη μου λύπη συνειδητοποιώ πως στην Ελλάδα ο καλλιτέχνης και το τσάμπα πάνε μαζί και έχουν εδραιωθεί για τα καλά. Στο Εδιμβούργο, όπου κατοικώ, γίνεται κάθε Ιούνιο η Αnnuale, ένα φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης με βασικό του στόχο την grassroots καλλιτεχνική ζωή της πόλης. Φυσικά η πόλη είναι μικρότερη της Αθήνας αλλά η οργάνωσή τους γίνεται από ένα και μόνο θεσμό που τη στηρίζει, την Embassy gallery. Στην Ελλάδα παρατηρούνται άλλα μοντέλα, όπως αυτό του CAMP που προωθεί και στηρίζει σύγχρονες πρακτικές, αλλά πράττει αυτόνομα και μάλλον τη χρηματική του υποστήριξη την βρίσκει από το εστιατόριο και καφέ που λειτουργεί. Και στις δύο πόλεις υπάρχει έλλειψη υποστήριξης απευθείας σε καλλιτέχνες συμμετέχοντες, με την μόνη διαφορά, ότι στο Εδιμβούργο και οπουδήποτε στη Σκωτία και στη Βρετανία κατ’ επέκταση, έχεις τη δυνατότητα να κάνεις αίτηση για οικονομική υποστήριξη από τα εκεί επιμελητήρια. Επίσης υπάρχουν οργανισμοί και ταμεία τα οποία επενδύουν τα χρήματά τους μονάχα για αυτό το σκοπό.

Πώς οραματίζεστε το μέλλον της Snehta σε βάθος δέκα χρόνων;

Snehta 3

Λεπτομέρεια απο Α Skill exchange library by former resident Jessica Dunleavy

Θέλω να πιστεύω πως η snehta σε απόσταση μερικών ετών θα συνεργάζεται με πολλά πρότζεκτ στην Ελλάδα, με βάσεις την ενοποίηση και στοχευμένη ενεργοποίηση του καλλιτεχνικού δυναμικού του τόπου μας αλλά και την επικοινωνία του με άλλες ενέργειες στο εξωτερικό. Με αυτή τη λογική θέλω να πιστεύω πως η Snehta θα έχει βάσεις και σταθμούς και σε άλλες πρωτεύουσες του κόσμου. Επίσης θέλω να πιστεύω πως η Snehta θα θεωρείται το νούμερο ένα resource για οποιoνδήποτε πραγματικά επιθυμεί να κάνει μια σε βάθος έρευνα στην Αθήνα. Έτσι θεωρούμε πως οι σύνδεσμοι και σχέσεις μας με άλλους θεσμούς και καλλιτέχνες είναι αναπόσπαστο στοιχείο της αποστολής μας. Τέλος, θέλω να πιστεύω πως θα πραγματοποιούμε δρώμενα στην πόλη όπου όλες αυτές οι ιδέες θα εξωτερικεύονται. Η ανάδειξη της Κυψέλης είναι ένα από τα βασικά μας μελήματα. Θέλουμε να φέρουμε τον κόσμο της κοντά σε αυτά που κάνουμε και αντίστοιχα τους καλλιτέχνες μας κοντά στην Κυψέλη, μέσα από δουλειές που δίνουν έμφαση στην κοινωνική ενότητα, ισότητα και δημιουργικότητα.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε για επερχόμενα projects της Snehta.

Στις 11 Οκτωβρίου θα γίνουν οι παρουσιάσεις των δύο καλλιτεχνών που φιλοξενούμε αυτό το φθινόπωρο, της Catriona Gallagher και του Dickie Webb. Έχουμε επίσης καλέσει και άλλους δημιουργούς με τους οποίους θεωρούμε ότι έχουμε κοινούς στόχους και προοπτικές για να κάνουν και αυτοί δεκάλεπτες παρουσιάσεις των εργασιών τους. Η λίστα ακόμα διαμορφώνεται. Την ίδια βραδιά επίσης θα παιχτούν μια σειρά από βίντεο art works, με θέμα την Αθήνα, του “An Urban Film Map” της Κίκας Κυριακάκου. Ευελπιστούμε έτσι πως οι φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες μας θα λάβουν μια γεύση του εικαστικού χώρου στην Αθήνα, πως θα προκύψουν κάποιες ανταλλαγές ιδεών και με πιθανή την εξέλιξή τους σε μελλοντικές συνεργασίες. Ως ενέργεια αποσκοπεί και σε μια πιο εσωτερική συλλογικότητα μεταξύ των πρότζεκτ.

Είμαι σίγουρος πως η Catrionna και ο Dickie θα ετοιμάσουν πολύ ενδιαφέροντα πράγματα και για τη συνέχεια, Θα είναι στην Αθήνα μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου. Για αυτό tune in στο snehtaresidency.org.

Μπορείτε να μας βρείτε στο facebook και το twitter και αν θέλετε μπορείτε να γραφτείτε στο newsletter μας.

  • ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

    • ΠικετίΠικετί: Η Γερμανία δεν έχει αποπληρώσει ποτέ τα χρέη της
      Ο σούπερσταρ Γάλλος οικονομολόγος Τομά Πικετί κατακεραύνωσε τη στάση της Γερμανίας απέναντι στο χρέος, σε μια ιδιαίτερα επιθετική συνέντευξη στη Die Ziet. DIE ZEIT: Θα πρεπε εμείς οι Γερμανοί να χαιρόμαστε που η Γαλλία έχει ευθυγραμμιστεί με τη Γερμανία στο δόγμα της λιτότητας; Τομά Πικετί: Βεβαίως και όχι. Αυτό δεν είναι κάτι που θα έπρεπε να [...]
    • Aaron SwartzΡέκβιεμ στον Aaron Swartz, τον 'Τσε Γκεβάρα της ψηφιακής εποχής'
      Το εξαιρετικό νέο ντοκιμαντέρ The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz δεν ρίχνει φως μόνο στη ζωή ενός αδικοχαμένου οραματιστή, αλλά γενικότερα στο ζήτημα της ελευθερίας της πληροφορίας στις μέρες μας. Ο Aaron Swartz ήταν μια εντελώς ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς συνδύαζε ένα ασύλληπτο ταλέντο στον προγραμματισμό (μεταξύ άλλων υπήρξε εκ των δημιουργών του RSS [...]
    • 3χρονη νύφη στο ΑφγανιστάνΥεμένη: 8χρονη πέθανε τη νύχτα του βεβιασμένου γάμου της
      Ένα κορίτσι 8 χρονών που είχε αναγκαστεί να παντρευτεί πέθανε τη νύχτα του γάμου της από εσωτερικά τραύματα που προκλήθηκαν από σεξουαλική δραστηριότητα. Οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων διεθνώς καλούν για τη σύλληψη του 40χρονου συζύγου της. Η λιβανέζικη Al Nahar μετέδωσε πως το θανατηφόρο συμβάν εκτυλίχθηκε στην περιοχή Hardh στη βορειοδυτική Υεμένη, στα σύνορα με τη Σαουδική [...]