Loading...
You are here:  Home  >  ΑΠΟΨΕΙΣ & ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ  >  Current Article

Reuters: Ο κυρίαρχος ρόλος της διαπλοκής στην Ελλάδα

  /   17/12/2012  /   Σχόλια

Παρθενώνας

Πρωτοφανής ευθύτητα χαρακτηρίζει το σημερινό άρθρο-καταπέλτη του Reuters για τις σχέσεις μεταξύ επιχειρηματιών-ιδιοκτητών ΜΜΕ και κράτους στην Ελλάδα.

Στο εν λόγω δημοσίευμα γίνεται αρχικά λόγος για τις περιπτώσεις εξαίρεσης μεγάλων επιχειρήσεων από την υποχρέωση καταβολής του ‘χαρατσίου’ της ΔΕΗ, υπογραμμίζοντας πως αποτελούν ενδεικτικό παράδειγμα της ευνοϊκής μεταχείρισης μεγαλο-επιχειρηματιών στη χώρα, στα πλαίσια του ‘τριγώνου’ αλληλεπίδρασης μεταξύ πολιτικών, επιχειρηματιών και media.

Αυτά τα διαπλεκόμενα συμφέροντα είναι, τονίζεται, τα οποία ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό για την παρούσα κρίση αλλά και την αδυναμία υλοποίησης μεταρρυθμίσεων. Τη θέση αυτή παρουσιάζεται να στηρίζει πλήρως και μια πηγή του πρακτορείου η οποία αναφέρεται ως στέλεχος της ‘τρόικας’, την στιγμή που, όπως αναφέρεται, οι μεγαλο-εκδότες με τους οποίους το Reuters ήρθε σε επαφή είτε αρνήθηκαν την ύπαρξη τέτοιας επιρροής, είτε δεν δέχθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις.

Παρατίθενται απόψεις πολιτικών αρχηγών επί του θέματος, με τον Αλέξη Τσίπρα να μιλά για ‘τρίγωνο της αμαρτίας’ και τον Πάνο Καμένο για ‘σκηνικό αλληλο-εκβιασμού’. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος παραδέχεται ότι έγιναν λάθη στο θέμα του ‘χαρατσίου’ αλλά αρνείται ότι έγιναν σκόπιμες διευκολύνσεις, ενώ ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου δήλωσε πως η κυβέρνηση παρακολουθεί στενά την υπόθεση και τα λάθη θα διορθωθούν.

Παράλληλα, γίνεται αναφορά σε έκθεση της Κομισιόν για την ελευθερία και ανεξαρτησία των ΜΜΕ, η οποία υπογραμμίζει πως στην Ελλάδα η πολιτική των ΜΜΕ:

‘ρυθμίζεται κεντρικά από την εκάστοτε κυβέρνηση’ και ‘επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό –συνήθως παρασκηνιακά- από ισχυρά οικονομικά και επιχειρηματικά συμφέροντα που αποσκοπούν στην απόκτηση εξουσίας ή/και κέρδους’.

Στην συνέχεια παρουσιάζονται στοιχεία για τον αφύσικα μεγάλο αριθμό εφημερίδων και σταθμών στη χώρα, με ένα τηλεγράφημα της Αμερικάνικης πρεσβείας το 2006 που αποκαλύφθηκε από τα Wikileaks να επιτελεί ρόλο σχολίου επί του θέματος:

‘Πώς μπορούν όλα αυτά τα Μέσα να λειτουργούν επικερδώς; Δεν μπορούν. Επιδοτούνται από τους ιδιοκτήτες τους οι οποίοι ενώ δεν λένε όχι σε τυχόν διαφημιστικά έσοδα, τα χρησιμοποιούν πρωτίστως για να ασκήσουν πολιτική και οικονομική επιρροή’.

Παρατίθεται επίσης η άποψη του πρώην κυβερνητικού εκπροσώπου, Θοδωρή Ρουσόπουλου, ο οποίος δήλωσε πως, ‘οι περισσότερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα ουσιαστικά περιμένουν να πάρουν χρήματα από το κράτος. Η Ελλάδα είναι επισήμως καπιταλιστική χώρα, αλλά στην πράξη είναι σοσιαλιστική.

Ο Γιάννης Αλαφούζος, ιδιοκτήτης του ΣΚΑΪ και της Καθημερινής δήλωσε πως ‘ο ρόλος των ΜΜΕ έχει γίνει σε μεγάλο βαθμό η υλοποίηση ορισμένων στόχων των ιδιοκτητών τους.’ Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το γεγονός ότι ο ΣΚΑΪ ήταν μεταξύ των επιχειρήσεων που αποδείχθηκε πως δεν πλήρωσαν το χαράτσι, ο κ. Αλαφούζος απάντησε μιλώντας για ‘γραφειοκρατική παράλειψη’.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην οικογένεια Μπόμπολα και την συμμετοχή της σε διάφορα Μέσα (Mega, Έθνος κλπ) αλλά και στην κατασκευαστική Ellaktor, η οποία κατά καιρούς έχει αναλάβει κρατικά έργα αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ.

Αναφέρεται πως ο Γιώργος Μπόμπολας αρνήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις του Reuters, και η αντίδραση του ήρθε υπό τη μορφή δημοσιευμάτων στο Έθνος στα οποία γίνονταν λόγος για ‘στοχοποίηση της Ελλάδας, της ελληνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας από το Reuters’, και χαρακτήριζαν το πρακτορείο ‘Πέμπτη Φάλαγγα της Τρόικας’. Στην συνέχεια εξέδωσε ανακοίνωση αρνούμενος ότι άσκησε ποτέ επιρροή υπέρ της Ellaktor μέσω των Μέσων στα οποία έχει συμμετοχή.

Σχετικά με την υπόθεση του ορυχείου χρυσού στη Χαλκιδική, από το οποίο η Ellaktor τελικά αποκόμισε κέρδος 261 εκατομμυρίων ευρώ, το δημοσίευμα αναφέρεται στην επίθεση που εξαπέλυσαν οι εφημερίδες συμφερόντων Μπόμπολα ενάντια στην τότε Υπουργό Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη που αρνούνταν να υπογράψει την σχετική άδεια, βαφτίζοντάς την ‘πράσινη Τίνα’. Ο Πέτρος Παπακωνσταντίνου ο οποίος διαδέχθηκε την κ. Μπιρμπίλη και υπέγραψε την άδεια, ισχυρίστηκε ότι το έκανε λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα θετικά αποτελέσματα των περιβαλλοντολογικών μελετών.

Αναφορά υπάρχει επίσης για την οικογένεια Βαρδινογιάννη και την συμμετοχή της στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Mega, του Star Channel και της Motor Oil Hellas, με τους εκπροσώπους της οικογένειας να αρνούνται οποιαδήποτε επιχειρηματική της σύνδεση με το κράτος.

Ο Σταύρος Ψυχάρης, ιδιοκτήτης του ΔΟΛ -ο οποίος έχει κερδίσει, όπως σημειώνεται, δημόσιους διαγωνισμούς στους τομείς της εκπαίδευσης, του πολιτισμού, των εντύπων και του ταξιδιωτικού τομέα- αλλά και πρόεδρος του Mega, αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις του Reuters για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες. Το 2006 έκανε μήνυση σε δύο δημοσιογράφους που έκαναν ρεπορτάζ για την πραγματοποίηση καμπάνιας λόμπι από την εφημερίδα του υπέρ της αγοράς Eurofighter από την Ελλάδα. Παρ’ ότι το δικαστήριο απέρριψε έναν ισχυρισμό των δημοσιογράφων, παραδέχτηκε πως πράγματι υπήρξε στήριξη του deal από τις εφημερίδες.

Το δημοσίευμα αναφέρεται επίσης σε άρθρο της εφημερίδας To Βήμα στο οποίο, σε σύνδεση με δηλώσεις του Απόστολου Κακλαμάνη ότι πέρασε η εποχή που οι ολιγάρχες διόριζαν πρωθυπουργό, εκφράστηκαν ‘υποσχέσεις’ για μελλοντικές ‘ενοχλητικές αποκαλύψεις’ σε βάρος του πολιτικού.

Επιπλέον, γίνεται εκτεταμένη αναφορά στις περιπτώσεις δημοσιογράφων που δουλεύουν παράλληλα για το κράτος (πχ σε γραφεία τύπου). Σε μια απόπειρα να αποκαλυφθούν οι περιπτώσεις των δημοσιογράφων οι οποίοι –κατά παράβαση του κανονισμού του σωματείου- καλύπτουν τη δράση οργανισμών στους οποίους εργάζονται- ‘έφτασε στα χέρια’ της ΕΣΗΕΑ μια λίστα με ονόματα, η οποία ποτέ δεν δημοσιοποιήθηκε καθώς κρίθηκε πως κάτι τέτοιο θα συνιστούσε παραβίαση προσωπικών δεδομένων. ‘Η διαπλοκή’, δηλώνει ο πρόεδρος του σωματείου Δημήτρης Τρίμης, ‘ξεκινά από την κορυφή, στην σχέση μεταξύ εκδότη και υπουργού και κατεβαίνει μέχρι το γραφείο τύπου και τον μεμονωμένο δημοσιογράφο. Είναι πυραμίδα.’

Το άρθρο πηγαίνει πίσω στον Οκτώβριο του 2004 σε ένα γεύμα στην ταβέρνα Μπαϊρακτάρης και τις περίφημες ανεπίσημες δηλώσεις του Κώστα Καραμανλή περί κήρυξης πολέμου στους ‘νταβατζήδες’ που ελέγχουν την πολιτική ζωή του τόπου.

8 χρόνια μετά, και με το ΑΕΠ της χώρας να προβλέπεται πως μέχρι το 2013 θα έχει συρρικνωθεί κατά το ένα τέταρτο, η Ελλάδα βρίσκεται στην 94η θέση του δείκτη διαφάνειας στην κατάταξη που δημοσίευσε σήμερα η Transparency International, 14 θέσεις πιο κάτω από πέρυσι. Είναι η χειρότερη επίδοση στην Ευρωζώνη.

// Το άρθρο του Reuters

  • ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

    • ΠικετίΠικετί: Η Γερμανία δεν έχει αποπληρώσει ποτέ τα χρέη της
      Ο σούπερσταρ Γάλλος οικονομολόγος Τομά Πικετί κατακεραύνωσε τη στάση της Γερμανίας απέναντι στο χρέος, σε μια ιδιαίτερα επιθετική συνέντευξη στη Die Ziet. DIE ZEIT: Θα πρεπε εμείς οι Γερμανοί να χαιρόμαστε που η Γαλλία έχει ευθυγραμμιστεί με τη Γερμανία στο δόγμα της λιτότητας; Τομά Πικετί: Βεβαίως και όχι. Αυτό δεν είναι κάτι που θα έπρεπε να [...]
    • Aaron SwartzΡέκβιεμ στον Aaron Swartz, τον 'Τσε Γκεβάρα της ψηφιακής εποχής'
      Το εξαιρετικό νέο ντοκιμαντέρ The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz δεν ρίχνει φως μόνο στη ζωή ενός αδικοχαμένου οραματιστή, αλλά γενικότερα στο ζήτημα της ελευθερίας της πληροφορίας στις μέρες μας. Ο Aaron Swartz ήταν μια εντελώς ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς συνδύαζε ένα ασύλληπτο ταλέντο στον προγραμματισμό (μεταξύ άλλων υπήρξε εκ των δημιουργών του RSS [...]
    • 3χρονη νύφη στο ΑφγανιστάνΥεμένη: 8χρονη πέθανε τη νύχτα του βεβιασμένου γάμου της
      Ένα κορίτσι 8 χρονών που είχε αναγκαστεί να παντρευτεί πέθανε τη νύχτα του γάμου της από εσωτερικά τραύματα που προκλήθηκαν από σεξουαλική δραστηριότητα. Οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων διεθνώς καλούν για τη σύλληψη του 40χρονου συζύγου της. Η λιβανέζικη Al Nahar μετέδωσε πως το θανατηφόρο συμβάν εκτυλίχθηκε στην περιοχή Hardh στη βορειοδυτική Υεμένη, στα σύνορα με τη Σαουδική [...]