Loading...
You are here:  Home  >  ΑΠΟΨΕΙΣ & ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ  >  Current Article

Κώστας Γαβράς: ‘Οι τραπεζίτες σήμερα κάνουν ό,τι θέλουν’

  /   22/01/2013  /   Σχόλια

 __portrait

Καθώς μεγαλώνει ο Κώστας Γαβράς αυξάνεται γύρω του το κοινό που τον εκτιμά, τον υπολήπτεται, επιθυμεί τη «συνάντηση» μαζί του για να ακούσει την άποψή του για την κοινωνία και την πολιτική. Αυτό εξάλλου το θέμα απασχολεί εδώ και μισό, περίπου, αιώνα, το κινηματογραφικό έργο του, με συνέπεια, εντιμότητα, καθαρότητα προθέσεων. Γιατί ο Έλληνας σκηνοθέτης, μόνιμος κάτοικος Γαλλίας από τα 19 του, έχει χαράξει τη δική του διαδρομή στην 7η Τέχνη, με πρωταγωνιστή πάντα τον άνθρωπο σε συνθήκες εκτάκτου ανάγκης. Οι ήρωές του, στην πλειοψηφία τους, αγωνίζονται για έναν κόσμο δίκαιο και ηθικό, καταγγέλλοντας την ανομία και την ασυδοσία εκτός εάν, τα τελευταία χρόνια, η ανεργία (στο «Τσεκούρι») ή το χρήμα (στο «Κεφάλαιο») αλλοιώνει, εάν δεν συνθλίβει, τους χαρακτήρες τους.

Ηρθε στην Ελλάδα με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Το κεφάλαιο», που προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στις αίθουσες. Και θα επιστρέψει, τέλη του μήνα, για το μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στο έργο του που διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Ο Κ. Γαβράς παρακολουθεί ένα νέο σε ηλικία μεγαλοστέλεχος τράπεζας, που αναλαμβάνει τη διεύθυνση σε μια από τις πιο ισχυρές τραπεζικές μονάδες της Ευρώπης, πως επιβιώνει σε μια αρένα όπου οι κανόνες αλλάζουν ανάλογα με τους δείκτες των χρηματιστηρίων. Πώς κινείται ανάμεσα σε δισεκατομμύρια ευρώ, σκοτεινές οικονομικές συναλλαγές, αθέμιτα κέρδη, έναν κόσμο που επικοινωνεί μόνο με αριθμούς και αντιλαμβάνεται τη ζωή μόνο με κέρδη. Για το σενάριο βασίστηκε στο, ομότιτλο, μυθιστόρημα του Στεφάν Οσμόντ. «Ο συγγραφέας, παλιός τροτσκιστής ο οποίος έγινε στην πορεία ανώτατο διοικητικό στέλεχος, γνωρίζει στην εντέλεια τις ανώτερες χρηματιστηριακές σχέσεις», λέει ο Κ. Γαβράς. «Το αδίστακτο ύφος με το οποίο ο Οσμόντ επεξεργάζεται τον χαρακτήρα και την τύχη του Μαρκ Τουρνέγ (σ.σ. το όνομα του ήρωα) μου δημιούργησε την επιθυμία να βαδίσω στα ίχνη του». Παράλληλα, αποφασιστικό ρόλο έπαιξε και το δοκίμιο ενός τραπεζίτη: «Ο ολοκληρωτικός καπιταλισμός» του Ζαν Πεϊρελεβάντ. «Μου αποκάλυψε έναν κόσμο του οποίου την ύπαρξη γνώριζα, δεν υποψιαζόμουν όμως ποτέ τις διαστάσεις του. Θέλησα να δω από κοντά τι προσδιόριζε το επίθετο «ολοκληρωτικός», εφιαλτική αντήχηση της λέξης «ολοκληρωτισμός»».

gavras

- Ο κόσμος του χρήματος και ο κόσμος της πολιτικής πού συναντιούνται;

- Αν χωριστούν, οι πολιτικοί δεν θα μπορούν να υπάρξουν. Όταν μια τράπεζα δεν έχει χρήματα ζητάει από το κράτος και εκείνο αμέσως ανταποκρίνεται.

- Υπήρξε στιγμή που η πολιτική είχε το προβάδισμα και το χρήμα ακολουθούσε;

- Τώρα έχει ανατραπεί η ισορροπία. Ο Ρέιγκαν ήταν εκείνος που πρώτος ελευθέρωσε τις τράπεζες. Οι αμερικανικές τράπεζες έγιναν τόσο δυνατές που οι ευρωπαϊκές άρχισαν να φοβούνται. Και εφάρμοσαν την ίδια πολιτική με τις αμερικανικές. Ακολούθησαν κι άλλοι πρόεδροι που με ευνοϊκές ρυθμίσεις οδήγησαν τις τράπεζες στην απόλυτη ασυδοσία. Η διαφορά με το γαλλικό κεφάλαιο είναι ότι τα χρήματα στη Γαλλία κρύβονται λίγο. Οι πλούσιοι δεν θέλουν να επιδεικνύουν τον πλούτο τους. Επιδεικνύουν την κουλτούρα τους. Αγοράζουν πίνακες, είναι συλλέκτες. Στις γαλλικές τράπεζες υπάρχουν σημαντικά έργα τέχνης.

- Στην ταινία πάντως δεν βλέπουμε ευαισθησίες και κουλτούρα…

- Οι γυναίκες είναι οι φορείς ευαισθησίας και εντιμότητας. Βέβαια δεν υπάρχουν γυναίκες υψηλόβαθμα στελέχη στις τράπεζες. Δεν τις αφήνουν να εξελιχθούν πάνω από κάποιο σημείο. Στο βιβλίο του «Ολοκληρωτικός καπιταλισμός» ο Ζαν Πεϊρελεβάντ λέει ότι η δημοκρατία σήμερα είναι για την οικονομία ένα placebo (σ.σ. ψεύτικο φάρμακο). Δεν χρησιμεύει σε τίποτα. Οι τραπεζίτες κάνουν ό,τι θέλουν. Οι μεγάλοι μέτοχοι παίρνουν τις αποφάσεις για το ποιος θα γίνει πρόεδρος μιας εταιρείας. Στον κόσμο, δεν ξεπερνούν τους 1.000 οι μεγάλοι μέτοχοι.

- Εχετε επαφές με το περιβάλλον το οποίο περιγράφετε στην ταινία;

- Ναι. Υπάρχουν ένας, δυο, άνθρωποι στο περιβάλλον μου αλλά δεν έχουμε μεγάλη οικειότητα. Τυπική σχέση.

- Ποιο είναι το χαρακτηριστικό τους;

- Δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τους άλλους. Μιλούν σα να με ξέρουν από χρόνια. Εχουν την αίσθηση ότι όλα τους ανήκουν.

- Οι συζητήσεις περιστρέφονται γύρω από το χρήμα;

- Οχι. Γύρω από την επιτυχία.

- Τι θεωρούν επιτυχία;

- Να ξέρουν οι άλλοι ότι είσαι επιτυχημένος. Ενας διαφημιστής στη Γαλλία είπε κάποτε ότι όταν φτάνει κάποιος 45 χρονών και δεν έχει ένα Ρόλεξ, έχει χάσει τη ζωή του. Εγινε μεγάλο σκάνδαλο. Προσπάθησε να το ανασκευάσει. Πάντως το ακριβό ρολόι είναι ένδειξη ισχύος. Δείτε φωτογραφίες επωνύμων. Το ρολόι τους διακρίνεται σχεδόν πάντα.

Pages: 1 2

  • ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

    • ΠικετίΠικετί: Η Γερμανία δεν έχει αποπληρώσει ποτέ τα χρέη της
      Ο σούπερσταρ Γάλλος οικονομολόγος Τομά Πικετί κατακεραύνωσε τη στάση της Γερμανίας απέναντι στο χρέος, σε μια ιδιαίτερα επιθετική συνέντευξη στη Die Ziet. DIE ZEIT: Θα πρεπε εμείς οι Γερμανοί να χαιρόμαστε που η Γαλλία έχει ευθυγραμμιστεί με τη Γερμανία στο δόγμα της λιτότητας; Τομά Πικετί: Βεβαίως και όχι. Αυτό δεν είναι κάτι που θα έπρεπε να [...]
    • Aaron SwartzΡέκβιεμ στον Aaron Swartz, τον 'Τσε Γκεβάρα της ψηφιακής εποχής'
      Το εξαιρετικό νέο ντοκιμαντέρ The Internet’s Own Boy: The Story of Aaron Swartz δεν ρίχνει φως μόνο στη ζωή ενός αδικοχαμένου οραματιστή, αλλά γενικότερα στο ζήτημα της ελευθερίας της πληροφορίας στις μέρες μας. Ο Aaron Swartz ήταν μια εντελώς ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς συνδύαζε ένα ασύλληπτο ταλέντο στον προγραμματισμό (μεταξύ άλλων υπήρξε εκ των δημιουργών του RSS [...]
    • 3χρονη νύφη στο ΑφγανιστάνΥεμένη: 8χρονη πέθανε τη νύχτα του βεβιασμένου γάμου της
      Ένα κορίτσι 8 χρονών που είχε αναγκαστεί να παντρευτεί πέθανε τη νύχτα του γάμου της από εσωτερικά τραύματα που προκλήθηκαν από σεξουαλική δραστηριότητα. Οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων διεθνώς καλούν για τη σύλληψη του 40χρονου συζύγου της. Η λιβανέζικη Al Nahar μετέδωσε πως το θανατηφόρο συμβάν εκτυλίχθηκε στην περιοχή Hardh στη βορειοδυτική Υεμένη, στα σύνορα με τη Σαουδική [...]